O piață de fermieri sau piața fermierilor este o piata de vânzare cu amănuntul destinată vanzarii de alimente direct de către fermier consumatorilor.
Piețele fermierilor pot fi în interior sau în aer liber și constau de obicei din cabine, mese sau standuri în care fermierii își vând produsele, Piețele fermierilor există în multe țări din întreaga lume și reflectă cultura și economia locală. Dimensiunea pieței poate fi de doar câteva tarabe sau poate fi mult mai mare. Forme similare au existat înainte de epoca industriala, dar adesea făceau parte din piețele mai largi, unde furnizorii de alimente și alte bunuri se adunau pentru a-și comercializa mărfurile cu amănuntul. Începând de la mijlocul anilor 2000, cererea consumatorilor pentru alimente care sunt mai proaspete și pentru alimente cu mai multă varietate, a condus la creșterea piețelor fermierilor ca mecanism de vânzare cu amănuntul a alimentelor.
Piețele fermierilor le pot oferi fermierilor profit sporit față de vânzarea către angrosisti, procesatori de alimente sau mari firme de produse alimentare. Prin vânzarea directă consumatorilor, produsele necesită adesea mai puțin transport, mai puțină manipulare, mai puțină refrigerare și mai puțin timp de depozitare. Prin vânzarea pe o piață în aer liber, costul terenului, clădirilor, iluminatului și aerului condiționat este de asemenea redus sau eliminat. Fermierii pot, de asemenea, să rețină profit din produsele care nu sunt vândute consumatorilor, vânzând surplusul fabricilor de conserve și altor firme de prelucrare a alimentelor. Piețele fermierilor contribuie la menținerea legăturilor sociale importante, legând populațiile rurale și urbane și chiar vecinii apropiați în schimburi reciproc avantajoase.
Traficul de la piață generează trafic pentru afacerile din apropiere iar cumpărarea de la piețe încurajează atenția către zona înconjurătoare și activitățile în desfășurare oferind puncte de vânzare pentru produse „locale”. Piețele fermierilor contribuie la crearea distincției și unicității, care pot crește mândria și pot încuraja vizitatorii să se întoarcă. Transportul, depozitarea și refrigerarea redusa pot fi in beneficiul comunități: costuri mai mici de transport și energie frigorifică; poluare redusă la transport; costuri mai mici ale infrastructurii de transport (drumuri, poduri etc.); mai puțin teren dedicat depozitării alimentelor. Piețele fermierilor pot contribui, de asemenea, la mijloace de distribuție inovatoare care întăresc angajamentul civic prin reducerea distanțelor sociale dintre comunitățile urbane și rurale. Cu mai puțini intermediari, sprijinul cultivatorilor independenți de către membrii comunității locale poate îmbunătăți oportunitățile economice locale și sănătatea și bunăstarea în comunitățile sărace.
Unii consumatori pot favoriza piețele fermierilor prin percepția lor: distanta mica, conducere si loc parcare; alimente mai proaspete; alimente de sezon; alimente mai sanatoase; o varietate mai bună de alimente ecologice, carne de la animale crescute pe pășune, ouă și păsări de curte, brânzeturi de fermă făcute manual, rase de carne locale, multe soiuri de legume si fructe gustoase dar nerezistente la transport, un loc de întâlnire cu vecinii si conversație; un loc pentru a vă bucura de o plimbare în aer liber în timp ce obțineți alimentele necesare. Dovezile par să arate că prețurile generale la o piață tipică a fermierilor sunt mai mici decât prețurile la un supermarket, deoarece procesul de producție este mai scurt; este mai mica distanță de parcurs și mai puțini intermediari.