Inteligenta culturala este o modalitate de a fi eficient în situații diverse din punct de vedere cultural.
Inteligența culturală este o parte esențială a diferențierii în lumea globalizată de astăzi a inteligenței artificiale, învățării automate și inovației. Este veriga lipsă dintre gândirea globală și acțiunea locală. Ea permite grupurilor religioase, etnice, profesionale să se implice respectuos cu oameni din alte medii culturale, profesionale și religioase. Este abilitatea de a relaționa și de a lucra eficient cu oameni din medii culturale diferite și depășește noțiunile existente de sensibilitate și conștientizare culturală. Cu inteligența culturală, veți ști cum să utilizați strategic diferențele culturale pentru a găsi soluții inovatoare.
Pe baza a peste douăzeci de ani de cercetare în peste 100 de țări, știm că există patru capacități care trebuie dezvoltate pentru a relaționa și a lucra eficient cu oameni din medii diferite. Incepem cu CQ Drive (curiozitatea și motivația necesare pentru a lucra bine cu ceilalți). Urmează cunoștințele CQ, (înțelegerea tipurilor de diferențe care descriu un grup față de următorul, fără a recurge la stereotipuri de culturi specifice). Continuam cu Strategia CQ (sa învăț cum să planific eficient în lumina diferențelor culturale). Și, în sfârșit, termin cu CQ Action (sa fiu capabil să-mi adaptez comportamentul atunci când situația o cere).
Muzică, sportul, educația, cercetarea, politică, serviciile, productia de bunuri, etc., implică întâlniri cu indivizi și situații diverse din punct de vedere cultural. Cu cât inteligența ta culturală este mai mare, cu atât este probabilitatea mai mare să te adaptezi cu succes la culturile pe care le întâlnești și că interacțiunile tale vor fi eficiente. Conștientizarea în ceea ce priveste uraganele catastrofale, tsunami-urile și amenințările teroriste pare să aibă puțină influență asupra dorinței noastre de a călători in intreaga lume. Astăzi, aproape 1 miliard de vize turistice sunt emise anual, iar numărul continuă să crească în fiecare an. Asta înseamnă la cel puțin unul din șase oameni din lume călătorește în alte țări. In fiecare an, multi oameni care nu calatoresc găzduiesc turisti care vin din alte tari. Ca rezultat, în fiecare zi oameni se confruntă cu nevoia de a interacționa unii cu alții din culturi diferite în moduri care se bazeaza pe iubire și respect.
Între timp, cei mai mulți dintre noi avem nevoie de inteligență culturală acasă, în propria noastră comunitate. In SUA, daca vei merge la o piață de fermieri sâmbătă dimineața, vei vede la taraba din fata ta un fermier cu pielea deschisă, purtând salopete, care vinde porumb dulce. Dar în dreapta lui este un cuplu de vietnamezi vânzând fasole lungă și lemongrass proaspătă. Pe cealaltă parte este o femeie yemenită acoperită care vinde ierburi și mirodenii unui american cu origini latine. Tot in SUA, sunt orase cu școli publice unde elevii reprezintă mai mult de cincizeci naționalități diferite sivorbesc treizeci și două de limbi diferite.
Latinii mănâncă sushi, iar thailandezii mănâncă tacos. Pe măsură ce lumea devine mai conectată ca niciodată, interacțiunile interculturale devin problema critică a zilelor noastre. Inteligența culturală nu este ceva necesar doar unora. Călătoriile noastre pe termen scurt ne duc în locuri unde vom întâlni un alt mozaic de etnii. Trebuie oare sa devenim experți culturali în fiecare dintre aceste grupuri? Evident că asta este imposibil. Dar să depășim prăpastia diferențelor culturale și să ne relaționăm cu dragoste cu cei pe care îi întâlnim nu este imposibil. Nu putem spera să devenim experți în fiecare cultură in contextul în care ne aflăm. Dar prin inteligența culturală, ne putem îmbunătăți capacitatea de a interacționa unii cu altii.
Sursa: Cultural Intelligence - David A. Livermore