De la consumatori la cosum-actori

Parteneriatele dintre producatori si consumatori sunt o alternativa la asociatiile de producatori.

Parteneriatele dintre producatori si consumatori pozitioneaza ferma agricola intr-o situatie complet diferita fata de cele intalnite in economia de piata. Veniturile producatorilor nu sunt legata de performanta si de pretul de vanzare din unitatile lor de productie, ci de starea de intretinere culturala, de fertilitatea solului, de calitatea aerului si a apei, de echilibrului natural al diversitatii biologice, de utilizarea soiurilor locale, de gustul si calitatea nutritiva a produselor agricole.

Pentru acest gen de agricultura nu exista caiete de sarcini stricte precum cele din industria alimentara, cele ale produselor traditionale sau cele rezultate din agricultura ecologica ci de o constientizare treptata a producatorilor sprijiniti de consumatori intr-un mod complet transparent. Pretul de consum contractat este definit de costurile fixe de exploatare si costul de productie, care este impartit la numarul de consumatori, rezultand pretul de "cos". Dezvoltarea parteneriatului se face treptat, si mai ales in zonele periurbane, prin practicarea vanzarilor directe. Aceasta forma de vanzare va inlocui treptat piata prin distributie saptamanala, care poate ajunge pana la 3 distributii, in functie de ritmul de recoltare.

Calitatea, gustul, respectul pentru anotimpuri si produsele de sezon, pentru diversitatea biologice consituie punctul central al acestui sistem, care adera la etica"adevaratului agricultor sau taran ecologist. Puterea sistemului consta in autonomia fiecarui parteneriat producatori consumatori. In regiunea Provence la noua economie adera anual 25 de ferme cu 4000 de consumatori. Asta insemna ca odata cu aparitia unei ferme, mai vin in parteneriat si aproximativ 150 de consumatorii. Un fermier se poate inscrie in parteneriat daca are contracte incheiate cu minim 6 consumatori. Abonamentele se platesc, de catre consumatori, la inceputul anului agricol, s-au periodic.

Multi consumatori vor sa devina consum-actori, multi agricultori vor sa-si continue munca lor, multi tineri doresc sa faca agricultura de inalta calitate. Peste 80% dintre fermierii din Provence (Franta) sunt tineri si vor sa practice acest gen de parteneriat, ca o noua economie rurala. In Franta sunt peste 10000 de ferme care practica acest parteneriat, iar in Canada, 12% din populatia Canadei face parte din aceasta forma de economie. Membrul fondator al conceptul AMAP, a fost agricultorul D. Vuillon.

Mai mult >>

 


Cautare