Centru local food hub

Food hub-ul este o afacere sau organizație care gestionează în mod activ agregarea, distribuția și comercializarea produselor alimentare identificate în primul rând la producătorii locali și regionali.

Scopul Centrului local food hub este de a le consolida producatorilor capacitatea de a satisface cererea de tip angro, cu amănuntul și instituțională. Food hub este o funcție de comunicare în vederea desfacerii producției (colectarea, procesarea și partajarea informațiilor} dar si o functie logistica (depozitare și transport). De asemenea, asigură managementul tranzacțiilor comerciale între fermieri și clienți si oferă consultanță de marketing, inovație, agroecologie, noi tehnologii. România are un deficit de 2 miliarde de euro în comerţul cu produse agroalimentare. Unul dintre motive este slaba valorificare pe piață în formă proaspătă sau procesată a producției fermelor mici. Depozitele și infrastructura de colectare a legumelor din prezent nu permit valorificarea decat maxim 10 % din producția de legume a României.

Food hub a fost lansat în 2017 de Romanian-American Foundation in cinci orase ale tarii: Câmpulung Moldovenesc, Cluj-Napoca, Brașov, Iași și Odorheiul Secuiesc. Food hub-ul NOD VERDE Cluj Napoca cumpără de la 62 producători individuali și cooperative agricole, are 3 angajați si un magazin online. Food hub-ul Helyénvaló Helyi Odorheiul Secuiesc cumpără de la 108 producători, are 3 angajați, un magazin fizic în Odorhei și magazin online. Food hub-ul NORD NATURAL Câmpulung Moldovenesc, cumpără de la 30 producători, are 3 angajați si un magazin online. Food hub-ul ROADE SI MERINDE Iași cumpără de la 113 fermieri mici, are 5 angajați, un magazin fizic și magazin online.

Food hub-urile susțin dezvoltarea comunităților locale prin selectarea colaboratorilor din rândul producătorilor agricoli aflați la o distanță cuprinsă între 70 și 150 km, sunt pe local singurul intermediar între consumatori și producătorii locali, clasificându-se ca lanțuri scurte de aprovizionare. Au activitatea fiscalizată (inclusiv a fermierilor cu care colaborează) și asigură trasabilitatea produselor. Entități de economie socială (SRL-uri, ONG-uri, etc.), acestea reivestesc profitul rezultat în dezvoltarea business-ului și în servicii către fermieri. Reprezinta centre de resurse pentru fermieri, pentruca le oferă servicii, în special educaționale și consiliere, în scopul creșterii competitivității lor.

Viitorul Plan Național Strategic, în sinergie cu Programele Operaționale din Fonduri Structurale trebuie să prioritizeze înființarea și dezvoltarea de Centre de tip food hub in toate subregiunile tarii cu cheltuieli eligibile minimale, formarea managerilor de food hub, susținerea salariilor personalului de baza al food hub-urilor (manager, expert logistic etc), investiții în construcția de depozite sau susținerea cheltuielilor cu închirierea de spații, susținerea cheltuielilor de transport și logistică ce țin de agregarea și vânzarea producției, dezvoltarea și mentenența unor platforme online de vânzare, cheltuieli cu serviciile de educație și consiliere pentru fermieri.

 


Cautare