Mamaliguta – prietenul intestinului subtire


Banala mamaliguta poate deveni un medicament folositor in mai multe boli digestive.

 

Malaiul este un inlocuitor de nadejde al produselor de panificatie, numit de specialisti „prietenul intestinului subtire“.

Dispretuit pe nedrept, acest medicament traditional aduce numai beneficii atat omului sanatos, cat si celui care sufera de boli grave. Cura cu mamaliga este foarte sanatoasa, o putem incerca in Postul Craciunului, pentru hranirea organismului si curatirea intestinelor.

Un aliment traditional cum e mamaliga a fost de multe ori subiect de cercetare al specialiştilor, fara a i se putea gasi o contraindicatie. Fierturile de porumb au fost apreciate inca din vremea lui Columb, dar, ulterior, au ajuns sa fie considerate hrana saracilor.

Studiile recente au scos in evidenta faptul ca media de viata a triburilor amerindiene care se hraneau cu porumb crud sau fiert era mult mai mare decat a altor comunitati invecinate, carora le lipsea din dieta acest aliment.

Recent, s-a descoperit prezenta in boabele de porumb a unor substante derivate ale acizilor arahidic si palmitic, extrem de importante pentru sanatatea organismului. Acesti acizi se absorb in intestin cu mare usurinta, fara a suferi transformari chimice decat in proportie de 22-28%. Ajunsi in sînge, se transforma in hidroxiacizi care vor purifica sîngele de unele substanţe toxice. Efectul detoxifiant al substanţelor din porumb usureaza efortul ficatului de neutralizare a substantelor toxice, reducand considerabil riscul la insuficiente si ciroze hepatice. La populatiile unde se consuma zilnic terci de malai, incidenta bolilor hepatice este de 10 ori mai mica, iar copiii au o dezvoltare mai buna.

Cercetătorii edocrinologi considera ca un consum zilnic de mamaliga scade cu 60% riscul de boli psihice generate de disfunctii tiroidiene.

De asemenea, consumul de mamaliga regleaza concentratia de glucoza in sange, fiind de folos diabeticilor. Reduce cantitatea de colesterol din sange, scazand astfel riscul de ateroscleroza si, implicit, de infarct.

Mai mult, banala mamaliga revitalizeaza functiile sexuale, in special feminine. Rezultatele cercetarilor romanesti efectuate de antropologi in regiunea Bran-Rucar (unde mamaliga e mai des pe masa romanilor), arata ca 9% din femeile de peste 65 de ani au avut o activitate ovariana foarte intensa, manifestata si prin prelungirea vietii sexuale chiar si dupa varsta de 72 de ani.

De asemenea, consumul de mamaliga este raspunzator si de longevitate. Multa lume crede ca mamaliga ingrasa. Ei bine, mamaliga moale are de patru ori mai putine calorii fata de paine. Iar mamaliga vartoasa are jumatate din caloriile painii.

Inca din cele mai vechi timpuri, romanii au folosit mamaliga ca leac. De exemplu, doar pentru a evita pelagra, este suficient consumul zilnic de mamaliga cu o jumatate de litru de lapte si un ou. Terapia a dat rezultate sute de ani.

Mamaliguta e utila si celor care sufera de obezitate, deoarece acest aliment confera o senzatie de satietate extrem de rapida, datorita fibrelor alimentare din compozitia sa.

Studiile de specialitate au aratat ca la persoanele care consuma regulat porumb, anumite probleme generate de hipotiroidie, cum ar fi ingrasarea, somnolenta, lipsa de tonus fizic si mental, sant reduse considerabil.

Gastrita hiperacida si ulcerul sant ameliorate de consumul de mamaliga calda in loc de paine, malaiul avand, pe langa efectul de reducere a aciditatii, si o actiune usor calmanta, sedativa.

Studiile de nutritie si biochimie alimentara au aratat ca mamaliga consumata frecvent amelioreaza si afectiuni cum ar fi reumatismul, diabetul, menstruatiile dificile cu sangerari abundente, anexita si metroanexita, litiaza renala, hepatita.

In mod traditional, malaiul se poate prepara in multe feluri: turta in spuza, malai in test (malaias), malai in tava, terci, pasat, bulz, chitac, cocartau. Porumbul ca atare se mai mananca si fiert (in oala), fript (la spuza) sau facut floricele (la tigaie). Mamaliga e si ea de doua feluri: pripita si fiartă

Dieta cu mamaliga

  • Micul dejun: mamaliga fierbinte, cat mai cruda, amestecata in mod traditional cu un ou moale si lactate.
  • Pranz: alimente obisnuite, dar inlocuiti painea cu mamaliga
  • Cina: lapte batut sau iaurt cu mamaliga.

 

 

Sursa: www.monitorulexpres.ro