Promovarea produselor agricole romanesti de calitate pe piata interna si pe pietele tarilor terte

Produsele agroalimentare romanesti cu valoare adaugata ridicata (vinuri de calitate, conserve de fructe si legume, produse ecologice, etc.) reprezinta sansa spre relansarea economica a diferitelor sectoare prin integrarea in politica agricola comuna.

 

Europa inca isi defineste contururile unei politici ambitioase de lansare a “savorilor Europei “, vizand consumatorii de pe piata interna cat si de pe piata internationala. Se are in vedere valorificarea superioara atat a materiilor prime cat si a muncii producatorilor.

Strategia UE de promovare a produselor agricole europene, prevede construirea unei imagini de ansamblu a acestora, cu efect sinergetic, prin care sa se transmita constant mesaje cheie cu referire la calitatea inalta, sistemele sigure de productie, control si trasabilitate. U.E. diferentiaza aceasta strategie de promovare in functie de pietele tinta; pe piata interna se insista pe actiunile de informare, in timp ce pentru piata internationala se pune accent pe actiunile de promovare in scopul cresterii exporturilor acestor produse.

Politica de promovare a produselor ecologice, se afla la inceput, dezvoltarea imaginii acestor produse, lansarea mesajelor cheie reprezinta marea provocare adresata marketingului in domeniu.

Utilizand experienta dobandita de statele membre UE in implementarea programelor de promovare a produselor agricole, in cadrul reformei privind organizarea comuna a pietei vinului adoptata in 2008, a fost elaborata si pusa in aplicare masura de sprijin privind promovarea vinurilor pe pietele tarilor terte.

Exista diferente intre cele doua masuri, din punctul de vedere al deciziei de aprobare, in vederea asigurarii cofinantarii: in cadrul promovarii produselor agricole, se realizeaza mai intai o preselectie a programelor la nivel national, iar in functie de raportul cost/eficienta, propunerile de programe sunt inaintate Comisiei Europene in vederea aprobarii, in timp ce in cazul promovariire a vinurilor, ca masura in cadrul Programului National de Sprijin in sectorul vitivinicol, selectia programelor se face la nivel national, de catre o comisie desemnata prin ordin al M.A.D.R.

Din valoarea cheltuielilor eligibile, Uniunea Europeana participa la finantare cu un procent de 50%, cofinantarea de la bugetul de stat este in procent de 30% , iar 20% este contributia proprie a beneficiarului.

Pentru a asigura conditiile necesare in vederea stabilirii cadrului derularii programelor si acordarii sprijnului financiar, Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura incheie contracte cu operatorii economici ale caror programe au fost aprobate.

In prezent sunt in derulare, cu sprijin financiar U.E. si de la bugetul de stat noua programe de informare si promovare, a produselor agricole, respectiv a vinurilor, dupa cum urmeaza:

  • un program de informare si promovare privind fructele si legumele prelucrate pe pietele tarilor terte (Rusia, Ucraina, Norvegia, Argentina), beneficiar fiind Patronatul din Industria de Fructe si Legume si Conserve Mixte ,, ROMCONSERV;

  • un program de informare si promovare privind produsele si agricultura ecologica (Romania, Germania), beneficiar –Asociatia Operatorilor din Agricultura Ecologica BIO ROMANIA;

  • sapte programe de informare si promovare a vinurilor cu D.O.C. si /sau I.G. pe pietele tarilor terte (Rusia, China, Japonia, S.U.A.,), avand ca beneficiari: S.C. SENATOR PRODIMPEX S.R.L., S.C. DOMENIILE DEALU MARE S.R.L., S.C. COTNARI S.A., S.C. JIDVEI S.R.L. FILIALA ALBA , S.C. OSTROVIT S.A., Asociaţia Producătorilor şi Exportatorilor de Vinuri din România APEV.

 

De asemenea, prin decizii ale Comisiei Europene, in anul 2011 au fost aprobate in vederea cofinantarii noi programe de informare si promovare privind: produsele provenite din agricultura ecologica in tari terte (Rusia, Elvetia), beneficiar fiind Asociatia Operatorilor din Agricultura Ecologica BIO ROMANIA; promovarea cireselor in tari terte (Rusia, Ucraina), beneficiar-Organizatia Interprofesionala Natională „Prodcom Legume-Fructe” din Romania -si un program interstatal pentru promovarea vinurilor in tari terte (Rusia, China), ai carui beneficiari sunt: Asociatia Producatorilor de Vin si Produse Vitivinicole Dobrogea din Romania si Plovdiv Regional Vine and Wine Chamber, "TRAKIA", Bulgaria.

 

Vorbind despre realizarile celor implicati, se remarca, mai intai, elaborarea de studii de piata, crearea de baze de date cuprinzand importatori, en-gross-isti, distribuitori; acces la expertiza si consiliere in marketing; initierea de ,,focus-grupuri” pentru validarea produselor; elaborarea si utilizarea de chestionare pentru masurarea impactului programelor. in baza studiilor de piata si a evaluarilor periodice, au fost construite si implementate strategii si realizate pozitionari pe piata ale produselor.

De asemenea, au fost initiate campanii de informare si comunicare, privind sistemele de productie, regimurile comunitare de calitate a vinurilor cu Denumire de Origine Protejata, Indicatie Geografica Protejata si productia ecologica, zonele viticole din Romania, specificatii ale produselor, ambalare si etichetare, actiuni de relatii publice, in special in atentia consumatorilor, liderilor de opinie-jurnalisti, somelieri, comercianti, relatii cu presa, publicitate si anunturi in mass-media, prezentare de produse, realizarea de brosuri, postere, DVD, publicitate in spatiu public si realizarea de site-uri de promovare a exporturilor :

http://www.natural-taste.com/site/,

http:/www.selectwinesofeurope.com.,

http://www.wines-info.com,

http://www.senator.jp, etc )

Participarea la prestigioase targuri si expozitii internationale, au permis cresterea gradului de vizibilitate al produselor promovate si confruntarea cu ofertele externe, in cadrul de participare a publicului larg dar si a specialistilor in domeniu. Dineurile tematice, seminariile si degustarile organizate pentru diferite categorii de public, au reprezentat modalitatea cea mai eficienta de apropiere de consumatorii finali, creind premisele obtinerii de efecte benefice pe termen lung. Misiunile comerciale realizate in tarile tinta au consolidat contactele stabilite in cadrul actiunilor realizate si au permis incheierea de contracte de export. Astfel, pe langa cresterea gradului de informare al grupurilor tinta referitor la produsele promovate, efecte directe ale acestor programe sunt incheierea de contracte externe si efectuarea de exporturi pe pietele din Japonia, Rusia, China, S.U.A..

Vinurile romanesti sunt apreciate in cadrul targurilor si concursurilor internationale, recente fiind cele trei medalii castigate la cea de-a saptea editie a Targului International de Vinuri INTERWINE 2011 China: Murfatlar pentru cel mai bun vin dulce, Murfatlar pentru cel mai bun vin roze si Jidvei pentru cel mai bun raport calitate/pret al vinului. Promovarea vinurilor pe pietele tarilor terte permite cresterea competitivitatii vinurilor, adaptarea productiei vitivinicole la cerintele pietei, aplicarea de tehnici de cultura prietenoase mediului, protejarea patrimoniului viticol, cresterea veniturilor producatorilor si adaptarea exploatatiilor viticole la noile conditii economice. De asemenea, implementarea masurii de promovare a vinurilor pe pietele tarilor terte a permis beneficiarilor participarea la targuri, expozitii, evenimente si derularea unor campanii de informare privind regimurile comunitare DOC si IG.

S-a constatat ca, pentru intrarea pe noi piete este nevoie de un efort financiar sustinut pe termen lung si de mentinerea unei comunicari continue cu potentiali importatori, reprezentanti HORECA, retaileri, lideri de opinie,etc.

In conditiile existentei unei concurente acerbe cu oferte la standarde inalte de calitate si preturi greu de concurat, este o oportunitate deschisa potentialilor beneficiari de a da curs apelurilor pentru depunerea acestor tipuri de programe, lansate de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, cu sanse reale de acces la fondurile Uniunii Europene si de la bugetul de stat, alocate acestor masuri de sprijin.

 

Informatii suplimentare pot fi obtinute accesand adresele: www.madr.ro, www.apia.org.ro sau Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..

 


Cautare