Vanzarea directa, reprezinta cel mai important canal de vanzare atat pentru consumator cat si pentru fermierul ecologist.

Reducerea preturilor, achizitionarea de produse de sezon si proaspete, cunoasterea produselor si a zonei de origine sunt principalele avantajele ale consumatorilor. Pentru producator, vanzarea directa ajuta la cresterea profitului, permite o relatie mai directa cu consumatarii, ofera un nou rol fermierului si il ajuta la promovarea produselor si soiurilor locale.

Exista doua variante de vanzare directa. Prima varianta este a fermierilor care vin in oras prin intermediul pietelor locale, grupurilor de cumparatori si a evenimentelor promotionale. A doua varianta este a orasenilor care merg in ferma, respectiv prin intermediul pietelor de la poarta fermei, a fermelor agroecoturistice, etc.

Comercializarea directa si pietele fermierilor sunt foarte importante in zonele rurale, in special in asociere cu agroecoturismul si restaurantele locale. Pietele de desfacere cu amanuntul, pot valorifica mai multe produse decat magazinele cu hrana sanatoasa si ecologica si reprezinta un punct important de contact pentru multi consumatori cu produse ecologice.

Importanta canalelor comerciale individuale este diferita in statele membre UE. In Belgia, Germania, Grecia, Franta, Luxemburg, Irlanda, Olanda, Spania, sectorul ecologic este dominat de vanzarea directa si magazine specializate. In aceste tari, in ultimii ani, vanzarea cu amanantul a crescut semnificativ. in Danemarca, Finlanda, Suedia, Marea Britanie, Islanda, Ungaria si Republica Ceha cele mai multe vanzari sunt concentrate in supermarket-uri si in magazine nespecializate. Unele supermarket-uri au, de asemenea, initiative de sprijin pentru cresterea consumului de produse ecologice. Numarul supermarket-urilor ecologice continua sa creasca.

A crescut si cererea in sectorul de catering si servicii alimentare: restaurante, cafenele si baruri care servesc alimente ecologice. De asemenea, guvernele nationale incurajeaza folosirea alimentelor ecologice in institutiile publice si, ca atare, un numar tot mai mare de scoli au in meniurile lor produse ecologice. Ecoagroturismul este unul dintre sectoarele turismului cu cea mai rapida crestere ce a contribuit la revitalizarea comunitatilor rurale peste tot in Europa, iar Austria este un exemplu de urmat, unde vanzarea directa de produse ecologice a crescut in mod semnificativ.